בתי רוחות בתאילנד

בעת ביקרוכם בתאילנד, בוודאי תהיתם מהם הבתים הקטנטנים, הדומים לעיתים לשעון קוקיה או מקדש קטן, ונמצאים ליד בית או בחצר בניין מגורים או משרדים? קשה להניח שהחמצתם את התופעה.

ובכן, אותם בתים קטנים הם בתי רוחות (Sirit Houses) והם משקפים אמונות ומנהגים המושרשים עמוק בתרבות התאילנדית, שראוי לכל מבקר בתאילנד להכיר.

את בתי הרוחות תוכלו לראות בצורות, צבעים וגדלים שונים. חלקם דומים למקדש מיניאטורי או בית עץ קטן, מעוטר בניירות זהב, והם בנויים על עמוד או במה קטנה. הם  נבנים על ידי בעלי מקצוע שזו מומחיותם, בגדלים ובצורות שונות  וממוקמים תמיד במקום בולט לצד הבית או העסק .

בני הבית ואורחיהם  כאשר הם חולפים על פני בית הרוחות ישתחוו קלות ויקרבו את כפות ידיהם צמודות בתנועת הוואי– תנועת הברכה המקובלת בתאילנד

כיום רוב התאילנדים (כ- 90%) הם בודהיסטים, אך מקור המנהג הוא בדתות הפגאניות, שרווחו טרם התבססות הבודהיזם. הוא מושתת על האנימיזם, לפיו נתפס עצם דומם כיצור חי בעל נפש. על פי האמונה האנמיסטית , לעצמים דוממים יש תודעה תחושות ורצונות. כאשר אימצו התאילנדים את הבודהיזם, הם עשו זאת תוך שמירת חלק מן המנהגים האנמיסטיים, שהבולט שבהם הוא בית הרוחות.

לא להרגיז את הרוחות

בתאילנד נמצא בית רוחות בחצר של כל בית מגורים, בית עסק, מסעדה, דיסקוטק, שוק, מקדש בודהיסטי, שדה ועוד. מטרתו היא בראש ובראשונה לתת מחסה הגון וראוי לרוחות, על מנת שלא להרגיזן.

התאילנדים בונים בתי רוחות מכל מני סיבות , למשל בעת רכישת או בניית בית , למקרה שהבית נבנה על אדמה אשר שכנה בה רוח ובעת בנייתו למעשה נגזלה האדמה מהרוח.  על מנת שלא להרגיזה וכדי שלא תביא מזל רע (חלילה) לבני הבית, יבנה עבורה בית רוחות, הוא  יבנה בנקודה מסויימת במגרש עליו נבנה הבית כאשר המיקום המדויק יקבע בהתייעצות עם כוהני הדת הבודהיסטים.

מקרה אחר יכול להיות פתיחת עסק חדש, מן הסתם שכנה רוח בשטח המקום עוד לפני כן, בניית בית ראוי לרוח תבטיח שהיא לא תגרום למזל רע וצרות אחרות ותתרום להצלחת ושגשוג העסק.

לשרת, להאכיל ולשעשע את הרוחות

על פי אמונת התאילנדים, בניית בית הרוחות עצמו אינה מספקת, שכן יש לשמר את שביעות רצונה של הרוח, שלא תטיל קללה על הבית או העסק. מסיבה זו נראה במרבית בתי הרוחות דמויות קטנות, בובות מיניאטוריות בדמות אדם, שהם משרתים שנועדו לשרת את הרוח, פילים וחיות בית לשעשע אותה ועוד כיד הדמיון הטוב.

אך לא מספיק לבנות לרוח בית, לטפל בה ולשעשע אותה, יש גם לשמור על שביעות רצונה ורווחתה. התאילנדים מאכילים ומשקים את הרוחות, מדי יום הם מגישים להן מנחות של קטורת, פרחים, מים, אורז, פירות ומגוון רחב של מאכלים.

רוחות שבעות ומסופקות יביאו מזל לבעליהן, בריאות והצלחה בעסקים.

 היכל אירוואן ורוחות בנגקוק

בצומת הסואנת של רחובות Phloenchit ו- Rajadamri, בלב לבה של העיר בנגקוק ואזור מרכזי הקניות, ניצב בית הרוחות המפורסם ביותר בתאילנד – היכל אירוואן (Erawan Shrine) המלכותי והנוצץ. אלפי מאמינים תאילנדים מגיעים בכל יום להתפלל במקדש ולבקש ברכות להגשמת חלומות והצלחה בחיים.

היכל אירוואן (הידוע גם כמקדש אירוואן), שבמרכזו פסל ברהמה (Brahma) בעל ארבע זרועות וארבעה פנים, הוא כיום אטרקציה תיירותית מפורסמת בבנגקוק. אל תחמיצו ביקור באתר בדרככם למרכזי הקניות של כיכר סיאם והסביבה. מספר פעמים ביום מתקיים במקום מופע מסורתי של רקדניות תאילנדיות  ובראש השנה הסיני מתקיימים בו גם מופעי בובות הדרקון הסיני הענקיות.

התרבות התאית מאמינה בקיומן של רוחות, בתי הרוחות הם חלק מההוויה הבסיסית בחיי התאילנדים. מודרניים ומתקדמים ככל שיהיו ימשיכו התאילנדים לקיים את המנהג והטכסים שבצידו, כי מי רוצה להסתבך עם הרוחות..

לקבלת פרטים על תכנון טיול עצמאי בהתאמה אישית 

צרו קשר עכשיו:

צרו קשר

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

יעדים נוספים

תכנון טיול במזרח הרחוק - ציפי בן צבי, לוגו

צרו קשר

צרו קשר ונתחיל בארגון הטיול הפרטי והמשפחתי שלכם למגוון היעדים באסיה:
תאילנד, וייטנאם, לאוס, קמבודיה, סין, הודו, יפן, מיאנמר (בורמה)

מחכה לטלפון:
0526179205 – או – אימייל: [email protected]

או השאירו פרטים בטופס מטה ואחזור אליכם בהקדם.

נגישות